Utazási szokások – kutatás: ennyit költenek a magyarok nyaralásra 2023-ban
Biatorbágy, 2023. 06. 19. – Az ALDI UTAZÁS megbízásából készült országos reprezentatív felmérés szerint a gazdaságilag aktív korú magyarok körében nőtt azok száma, akik 2023-ban belföldi vagy külföldi utat terveznek. Az utazók mintegy 60%-a belföldi, közel 30%-a külföldi célállomást választ, és háztartásonként átlagosan 338 000 forintot szánnak az utazásra. A kutatás és ALDI UTAZÁS tapasztalata szerint is legtöbben autóval utaznak a környező országokba, 4-7 napra, olcsó szállásokat keresve, de az exkluzív hajós utak iránt is nő a kereslet.
A Magyarországon immár 6. éve működő ALDI UTAZÁS megbízásából országos reprezentatív kutatás készült 2023 tavaszán. A felmérés a magyarok utazási szokásaira, 2023-ra vonatkozó terveire és a nyaralásra szánt költségvetésükre vonatkozott.
Az eredményekből kiderült, hogy idén mind belföldön, mind külföldön egyértelműen többen szándékoznak kikapcsolódni, mint egy évvel korábban. 2022 nyarán a gazdaságilag aktív korúak 52%-a vett tervbe valamilyen belföldi pihenést, nyaralást, idén már 57%-uk kívánja a nyári szabadságát belföldön eltölteni. A külföldi üdülést tervezők aránya pedig a 2022-es 23%-ról 2023-ban már 29%-ra nőtt.
Az utazni szándékozók harmada csak egy, de 62%-uk már több belföldi utazást is tervez 2023-ban. A belföldi nyaralások hossza a megkérdezettek mintegy kétharmadánál néhány napos. Egyhetes vagy ennél hosszabb belföldi pihenést 31% tervez idén nyáron. Hasonló az arány a külföldi utat tervezők esetében: a válaszadók 66%-a egyetlen ilyen utazást tervez, de 30%-uk többször is utazna külföldre. Az országhatáron kívülre utazók jellemzően - 48%-ban - egy hetet töltenek külföldön. A legnagyobb arányban az egyhetes külföldi nyaralást tervezők száma nőtt: 10%-ról 15%-ra emelkedett az arányuk.
Az ALDI UTAZÁS tapasztalata szerint is nő a külföldi utazást tervezők száma, a legtöbb pihenésre vágyó a környező országokba utazik. A legkedveltebb úti cél továbbra is Horvátország, amit Ausztria, majd Olaszország követ.
„Rendkívül népszerűek a horvátországi szállások a magyar utasok körében. Tapasztalatunk szerint még több európai fogja felkeresni déli szomszédunkat, amit az euró ottani bevezetése is elősegít. Az ALDI UTAZÁS mögött álló Eurotours saját szerződéseket kötött a szállásokkal, ezért a piacon egyedülálló módon tud több ezer szállást kínálni az utazóknak” – mondja Andreas Hamorszky, az Eurotours ALDI UTAZÁS-ért felelős osztályvezetője. „A célunk az, hogy továbbra is páratlan élményeket nyújtsunk utasainknak, és ezért kiemelt jelentőséggel bír számunkra a kiváló ár-érték arány elérése. Azon dolgozunk, hogy rendhagyó és felejthetetlen utazásokat szervezzünk, akár az olcsóbb szegmensről, akár az exkluzív utakról van szó” – teszi hozzá.
Kik utaznak, kivel és mennyiből?
Mind belföldre, mind külföldre a magukat jómódúaknak tartók és a gyermektelen párok utaznak legnagyobb arányban. Az egyedülállók kisebb arányban töltik a szabadságukat belföldön, mint a párban élők vagy a gyerekesek. A külföldi utak esetében ugyanakkor nincs ilyen különbség. A külföldi és belföldi üdülést is tervezők aránya a jómódúak és a gyermektelen párok között a legmagasabb. A 2023-ban utazást nem tervezők aránya a 35 évnél fiatalabbak, a nem jómódúak és az egyedül élők között a legmagasabb.
A gazdaságilag aktív magyarok 43%-a párban megy nyaralni, egyedül mindössze 5% szokott utazni.
A megkérdezettek 2023-ban átlagosan háztartásonként 338 000 forintot terveznek költeni pihenés, kikapcsolódás célú utazásra összesen. Ennél jelentősen, 40%-kal többet szánnak az idei évben utazásra a jómódúak, ők átlagosan 473 000 forintot fordítanak erre a célra. Ha az utazásra szánt költségeket egy főre lebontva vizsgáljuk, azt látjuk, hogy az aktív korúak fejenként átlagosan 126 ezer forintot szánnak rá.
Úti célok: Európa tarol, autóval mennek a legtöbben
A külföldi utazást tervezők azonos arányban (47-47%) szeretnének Magyarországgal szomszédos és nem szomszédos európai országot meglátogatni. Európán kívüli utat mindössze 14%-uk tervez. Külföldre legnagyobb arányban, 59%-ban saját autóval, illetve repülővel (50%) közlekednek. A jómódúak 30%-a, a többi megkérdezett 18%-a tervez Magyarországgal nem szomszédos európai országba utazni.
A közlekedési eszközökre vonatkozó kérdésekből kiderült, hogy közel 70% azok aránya, akik saját autóval tervezik elérni utazási, nyaralási célpontjaikat, a fiatalok és az egyedülállók a többieknél gyakrabban vesznek igénybe vonatot vagy buszt. Ugyanakkor a 35–49 év közöttiek, valamint a gyerekesek 75%-nál is magasabb arányban indulnak útnak saját autóval.
„A magyarországi utazók keresletében két különböző szegmens különböztethető meg markánsan. Az egyik szegmens az autóval a szomszédos országokban pihenő turista, ők az alacsonyabb árú szállásokat keresik. Ez adja a kereslet nagy részét. A másik erőteljesen növekvő rész pedig az exkluzív hajós utakat választó utazóké, amely vakációk iránt dinamikusan nő az igény” – ismerteti Hamorszky.
A belföldi kikapcsolódást tervezők, valamint a szomszédos országokba utazók jellemzően saját autóval jutnak el a céljukig (76%, illetve 70%). A nem szomszédos európai és Európán kívüli országok esetében pedig a repülő a jellemző utazási eszköz.
„Különösen a fiatalok között válik egyre népszerűbbé a tömegközlekedés, ezért mi is kínálunk Bécsbe, Linzbe, Grazba és Salzburgba vonatos utakat egy-két éjszakás tartózkodással. Ezek az utak rendkívül kedvező áron foglalhatók, amely a pályakezdők, és felsőoktatási hallgatók pénztárcájára van szabva, számukra egyre nagyobb szempont és érték az utazás alacsony karbonlábnyoma is” – mondja Hamorszky.
Az ALDI-ról
Az ALDI a diszkontfilozófia megalkotójaként kiváló minőségű élelmiszereket és non-food termékeket biztosít vásárlói számára a lehető legkedvezőbb áron. Az ALDI Magyarország Élelmiszer Bt. 2008-ban nyitotta meg hálózatának első áruházát Magyarországon, jelenleg 167 áruházzal áll a vásárlók rendelkezésére és több mint 6000 főt foglalkoztat. A vállalat ALDI UTAZÁS márkanév alatt egyéni és csoportos utazások, szállások széles körét kínálja online platformon, továbbá öt üzletének parkolójában diszkontbenzinkutakkal várja a vásárlókat. Az ALDI mind biatorbágyi logisztikai központjának, mind pedig saját tulajdonú boltjainak teljes áramszolgáltatását zöldárammal biztosítja. A vállalat frisshús-kínálatának fejlesztéséért „Az Év Friss Húsáru Kereskedője 2023”, az általa létrehozott 1300 munkahelyért és jóléti intézkedéseiért „Az Év Munkáltatója az FMCG Kiskereskedelemben 2023”, a Kiváló Minőségű Élelmiszer védjegyet elnyert nagy számú termékeiért az egri üzletével „Az Év Boltja 2023 NÉBIH KMÉ különdíjat” díjat kapta. Az ALDI Magyarország negyedik alkalommal kapta meg a DUIHK „Megbízható Munkaadó” díját. A vállalatról bővebb információ a www.aldi.hu honlapon található.
Sajtófotók az alábbi oldalról tölthetők le: https://www.aldi.hu/hu/az-aldirol/sajtoszoba/fotogaleria.html
Sajtókapcsolat:
Pákolicz Attila
Solutions Communications Kft.
E-mail: a.pakolicz@solutionscom.hu / sajto@aldi.hu